“Hoe voel je je vandaag?” Het is een erg belangrijke vraag en in dit artikel onderzoeken we wat je kunt doen als je jezelf deze vraag stelt.

Dus, hoe voel je je vandaag?

Neem een moment om de vraag te beantwoorden. Haal diep adem, houd een paar seconden vast en adem uit.

Als je jezelf vraagt: “Hoe voel ik me nu?”, welk gevoel komt er dan op?

Is er een gevoel van blijdschap? Een gevoel van dankbaarheid? Voel je je misschien zelfverzekerd of hoopvol?

Of is er een gevoel van verdriet? Pijn? Of misschien teleurstelling? Of heeft iemand iets gedaan waardoor je boos bent geworden?

Ongeacht wat je voelt, of het nu positieve of negatieve emoties zijn, iedereen ervaart dagelijks een reeks verschillende emoties.

Maar natuurlijk is het ideaal als we gemakkelijker door die moeilijkere emoties kunnen navigeren. Of minder tijd aan die emoties besteden en meer tijd aan de positieve emoties.

Nu, als je worstelt met moeilijkere emoties, emoties die we liever niet zouden hebben, dan is het goed om bewust te worden van die gevoelens. Voel ze en bied geen weerstand.

Laat ze zijn. Vecht er niet tegen. Wees je er gewoon van bewust.

Bewust worden van je gevoelens

Volgens uitgebreid onderzoek is een goede eerste stap om die emoties effectiever te kunnen beheren, om te beginnen met het benoemen ervan.

Als iemand je in het verkeer afsnijdt, merk je misschien plotseling een opwelling van frustratie op.

Wat je wilt doen, is het gewoon opmerken, benoemen en tegen jezelf zeggen “Ah, dat is frustratie”.

Hetzelfde geldt voor alle andere emoties.

Ging er iets niet zoals verwacht? Dan is er misschien teleurstelling.

De volgende keer dat je teleurstelling voelt, benoem je het gewoon in je hoofd als “Ah, dat is teleurstelling”.

Maar je hoeft dit niet alleen te doen voor negatieve emoties.

Positieve emoties benoemen

Je kunt dit ook doen als je positieve emoties hebt.

Gebeurt er iets goeds dat je blij maakt? Misschien heb je een mooi cadeau gekregen van een familielid? Of heb je een goed gesprek gehad met een dierbare vriend. Of misschien een heerlijk diner in je favoriete restaurant.

Dan kun je gewoon dat gevoel opmerken en tegen jezelf zeggen “Ah, dat is blijdschap”.

Door dit te doen, begin je meer bewust te worden van je gevoelens en van wat er in je innerlijke wereld gebeurt.

Als we niet bewust zijn van wat er binnenin gebeurt, is het waarschijnlijk dat we langer vastzitten in de meer negatieve emoties.

Omdat, als je je er niet van bewust bent, het veel moeilijker is om jezelf eruit te halen of je gedachten in een betere, gezondere richting te sturen.

Name it to tame it

Het concept “Name it to tame it” is ontwikkeld door Dr. Dan Siegel.

En als je meer wilt weten over het onderzoek, kun je hier klikken.

Het idee is dat als je meer mindful wordt van je gevoelens, je uiteindelijk je emoties beter zult kunnen beheersen.

Misschien voel je soms dat je niet in controle bent over je gevoelens.

Wel, als je dit een gewoonte zou maken, zul je snel genoeg ontdekken dat je meer controle hebt over je gevoelens.

Mensen vragen “Hoe voel je je vandaag?”

Terwijl ik dit artikel schreef, dacht ik eraan dat we elkaar altijd vragen “Hoe gaat het met je vandaag?”

Maar wat als we elkaar in plaats daarvan vragen “Hoe voel je je vandaag?”

En door dat te doen, elkaar de kans geven om bij zichzelf in te checken en te zien hoe ze zich voelen.

Om je vrienden, collega’s en dierbaren te helpen herinneren om in te checken met hun innerlijke wereld.

Vooral in de “doe”-wereld waarin we leven, is het van uiterst belang om te kunnen verbinden met wat er in je gebeurt.

Dat is de kern, en dat is het belangrijkste, in plaats van alle externe dingen die van buitenaf om je aandacht vragen.

Een kleine, dagelijkse verandering implementeren

Kennis is iets dat we tegenwoordig in een fractie van een seconde binnen handbereik hebben.

Maar een nieuwe positieve gewoonte vormen, gebaseerd op kennis, zou behulpzaam kunnen blijken te zijn.

Dus, ik nodig je uit om, na het lezen van dit artikel, vanaf vandaag een kleine verandering te implementeren.

Als je ‘s ochtends wakker wordt, vraag jezelf dan de komende 7 dagen “Hoe voel ik me vandaag?”

Ik raad aan om een herinnering in je agenda te zetten, zodat je het niet vergeet.

Check dan in met je gevoel en benoem het.

Nadat de zeven dagen voorbij zijn, probeer het dan uit te breiden naar 14 dagen.

Daarna, probeer niet alleen ‘s ochtends, maar ook tijdens de lunch met jezelf in te checken.

Voeg langzaam meer momenten toe om bij jezelf in te checken, waardoor je je meer bewust wordt van die gevoelens.

Laat in de reacties hieronder weten hoe voel je je vandaag.

Ik zal op ieder van jullie reageren.

Ik hoop dat dit op de een of andere manier heeft geholpen, en je mogelijk enkele ideeën heeft gegeven om vaker bij jezelf in te checken.