Voelt het ooit alsof je geest een marathon loopt waarvoor je je nooit hebt aangemeld? Je bent niet de enige, en er is een manier om het weer naar een beheersbaar tempo te brengen. Laten we eens kijken hoe je kunt beginnen met het ontspannen van je geest.

Ontspan je geest door meditatie

Er gebeurt iets in je leven, groot of klein, maar je kunt de sensaties in je lichaam voelen, wetende dat er iets aan de hand is.

Tegenwoordig probeer ik te mediteren als ik voel dat mijn geest overuren maakt. Het lukt niet altijd, maar als het lukt, wordt mijn geest altijd veel meer ontspannen dan daarvoor.

Hoe het werkt is dat iets je triggert, je merkt het op en dan, in plaats van door te gaan met denken, ga je gewoon naar je rustige meditatieplek en begin je te focussen op je ademhaling.

Haal een paar heel diepe ademhalingen, adem in en doe extra lange uitademingen. Dit helpt je ook om te ontspannen. Begin dan je meditatie zoals gewoonlijk.

De sleutel hier is dat we omgaan met stressoren en triggers zodra ze opkomen. En in plaats van ze steeds groter te laten worden, ga je er meteen mee om door er aandacht aan te besteden en je op je sensaties te concentreren.

Naast het omgaan met “noodsituaties”, groot of klein, wil je er ook een gewoonte van maken om idealiter dagelijks te mediteren.

Door vast te houden aan een dagelijkse meditatiepraktijk, zul je na een tijdje merken dat je standaard meer ontspannen bent. Wat je eerst triggerde, triggert je nu niet meer, of veel minder.

In mijn ervaring is dagelijkse meditatie de beste manier geweest om mijn geest te ontspannen. De sleutel, zou ik zeggen, is proberen er consistent in te worden.

Daag jezelf uit om elke dag 365 dagen lang te mediteren, en je zult versteld staan hoe je bent veranderd.

Ontspan je geest door zelfzorg

Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om goed voor jezelf te zorgen. Dit zal je ook helpen je geest te ontspannen.

Vraag jezelf af, wat doe je elke dag, week, maand om je over te geven aan dingen die je gelukkig maken? Of om je ontspannen te laten voelen?

Er is een onbeperkte lijst van dingen die je kunt doen om je geest te ontspannen door zelfzorg, bijvoorbeeld:

  • Lees een boek
  • Ga buiten hardlopen
  • Ontmoet of bel met je familie
  • Start een blog die je altijd al wilde starten
  • Ga met vrienden uit eten
  • Bekijk een interessante film
  • Doe onderzoek naar een onderwerp waar je gepassioneerd over bent
  • Neem elke 30 minuten 5 minuten pauze van je werk
  • Ga naar een lokale evenement of meetup
  • Bekijk een documentaire over een onderwerp waar je van houdt
  • Begin met schrijven
  • Laat je masseren

En zo gaat de lijst maar door. Nu is dit een lijst gebaseerd op dingen die ik graag doe, maar je moet zelf zien wat dingen zijn die jou helpen om te ontspannen.

Wat is de volgende stap voor jou op het gebied van zelfzorg? Wat ga je vandaag of morgen doen om voor jezelf te zorgen? Laat hieronder je reactie achter, ik zou het graag zien.

De sleutel hier is echt om te beginnen met voor jezelf te zorgen. Wacht niet langer.

Werk is belangrijk, ja, maar je gemoedsrust en je eigen gezondheid zijn veel belangrijker.

Ik zou zeggen dat dit, net als veel dingen, een vaardigheid is waar je beter in kunt worden. Voor sommige mensen komt het makkelijker dan voor anderen.

Voor mij was het een harde leerschool omdat ik slecht was in het zorgen voor mezelf. Ik gaf in het verleden altijd voorrang aan werk, en op een gegeven moment was ik zo uitgeput.

Sinds ik dagelijks mediteer, ben ik ook beter geworden in het zorgen voor mezelf door niet-meditatie-activiteiten, zoals enkele van de bovenstaande activiteiten.

Ontspan je geest door perspectief

Soms is alles wat we nodig hebben het zetten van dingen in perspectief. Ja, de wereld is groot en er staat altijd het volgende op je te wachten, of het nu in je persoonlijke leven, werk, enz. is.

Maar tegelijkertijd, probeer te onthouden dat het leven een geschenk is.

We zijn hier op deze aarde en krijgen de kans om ons leven vorm te geven op een manier die we denken dat het beste bij ons past. En ja, dat is op zich al een uitdaging, en een eindeloze zoektocht naar vragen die daarmee te maken hebben zoals “Wat zou ik moeten doen? Wat zijn mijn sterke punten?” etc. Meer daarover in een ander, toekomstig artikel.

Ik begrijp dat mensen veel verschillende overtuigingen hebben als het gaat om het hiernamaals, en dat is ook een hele andere discussie.

Wat je overtuigingen ook zijn, ik denk dat we hier zijn om te leren.

En als er iets gebeurt in je leven, probeer het dan te zien als een gebeurtenis die nodig is voor je groei. Een les waar je van leert en waar je later met dankbaarheid op terugkijkt.

Soms kan het ook helpen om je geest te ontspannen door simpelweg te onthouden dat waar je nu doorheen gaat, 99,9% van de mensen precies hetzelfde doormaakt.

We zijn niet zo individueel als we denken, we krijgen allemaal te maken met tegenslag, en denken dat je niet alleen bent, kan soms een eenvoudig middel zijn om je al meer ontspannen te voelen.

Ik hoop dat dit artikel je heeft geholpen om enkele manieren voor jezelf te proberen om je geest te ontspannen.